Holland

Vår resa till Holland var riktigt bra. Vi hade fint väder, även fast det hade vart lika bra här hemma. Men att då få komma ner till grönskan och där körsbärsträden var i full blom. Bara det gjorde en glad!

Vi var där för att se på blommorna. Och jisses vad med blommor vi såg!

Vi kom ner på torsdagkvällen med flyg. Och eftersom vi inte ville slösa bort massa pengar på dyr taxi så skulle vi ta oss till hotellet på egen hand. Vi åkte först tåg, och sen skulle vi åka "tram" enligt damen i tågbiljettkassan. Och eftersom vi lyssnade båda lika halvdisträ när vi fick beskrivningen om vilken tram vi skulle ta och vart vi skulle hoppa av, så då hann vi ungefär 10 meter innan vi tittade frågande på varann och insåg att båda lyssnat lika dåligt...

Och att förstå den Holländska brytningen på engelska, ja det var inte helt lätt. Speciellt inte för mig som inte kan ett ord tyska. Jag tyckte mest dom harkla fram orden.
Men ingen av oss hade överhuvudtaget uppfattat ordet TRAM rätt, dvs spårvagn. Så när vi kom av tåget så visste vi liksom inte vilket sorts åkmedel vi skulle leta efter...
Men det löstes sig ganska snabbt och vi garva båda åt vår klantighet.

Sen kom ju nästa bekymmer. Att vi skulle åka spårvagn var ju klart nu. Men vilken linje och var i helsike skulle vi av nånstans?!
Som tur var så hoppade vi på rätt spårvagn, och en Petter-kopia satt i biljettluckan och hjälpte oss rätt. (efter att ha arvat en del åt oss vilsekomna turister förstås....)

Fram kom vi, inte gick det fort. Men det var ett skoj äventyr och vi sparade massa pengar. För det var den stora nackdelen med Holland. DYRT!!

På fredagen så väntade Keukenhof, den stora lökblomsparken som ligger några mil från Amsterdam. Vi tänkte att vi åker kommunalt dit och glada i hågen tog vi oss till flygplatsen igen (som även funkade som busstation).
Och tänk, vi var inte dom enda som skulle till parken....
Sablans massa folk, och massa köer och väntetid... Fast då visste vi inte att den här dagen var rena snabbkön jämfört med hur det skulle vara på lördagen...

Jaja, till parken kom vi efter lite om och men. Och där var det vackert vill jag lova!
Har valt ut en del bilder. Men vi tog så många och alla är jättefina så det var svårt att välja:

Och man kan ju säga att Holländare att en rejäl träskofetisch... Träskor överallt!

Det bästa med resan var nog ändå att jag å Anders fick ett par dagar för oss själva. Och att resan var från honom, att han faktiskt planerat sen i december!!

Utanför parken, och över större delen av Holland. Där fanns helt fantastiska fält av bara blommor! Vackert!!

Man kan ju säga att vi gick en del. Parken var 32 ha stor så även om vi inte orkade med att gå i precis alla gångar så såg vi ändå nästan allt.

På kvällen försökte vi hitta en vettig restaurang. Att hitta nånstans att äta var inte direkt några problem. Men eftersom vi var där så få kvällar så ville vi äta gott.

Till sist hamnade vi på en brasiliansk grill och åt jättegod mat. Jag åt en grillad firre med skitgod sås och bakad potatis. En bra restaurang. Förutom.. att klädsarna var att kohudar... Höll på att vända i dörren när jag såg det, och framförallt så luktade det typ död ko där inne. Men hungern och lukten av god mat från köket fick oss att stanna. Men det var inte ett ställe man satt kvar på länge inte...

På lördagen var det den stora årliga blomsterparaden. Vi hade listat ut vart vi trodde var ett bra ställe att se den på. Den skulle även passera Keukenhof, men vi kände oss klara med den parken så vi tog en annan buss till Lisse (tror jag det hette). När vi kom till flygplatsen/busstationen så såg vi att det var ett vettigt beslut att INTE åka till Keukenhof.

SHIT POMMES vad med folk som skulle dit.....

Inte för att det gick snabbt på nåt vis att ta sig några få mil med bussen. Trafikkaos big time väntade och bussen var mer stilla än åkte framåt...
Från fredagen hade vi lärt oss att ha med ordenligt att dricka och massa matsäck. Vad vi också borde haft med oss var en varsin bok. Sitta i köer i en buss är ju inte så värst spännande...

Och väntan tog inte slut bara för att vi kom fram till Lisse.
Första timman var helt okej. Vi hade med oss sallader och mackor, och åt det på en gräsplätt längs vägen där paraden skulle passera.
Men tiden och timmarna gick. Ingen parad. Vi visste i alla fall att vi var på rätt ställe eftersom det var packat med folk
Jag hann såklart nästan avlida av pissnödighet. Så när det inte fick längre gick jag helt enkelt hem till en familj som bodde på gatan och bad om att få låna toan. Inga problem, fick tom godis av dom!!

Och såklart när jag var på toa kom paraden så det var precis jag hann tillbaks till Anders innan...
Och vilka grejor dom byggt upp. Så imponernade!!

Allt ni ser, är gjort av blommor!!!!

Sådärja!

Efter att ha klarat av det, och tagit oss tillbaks till Amsterdam så var det bara att gå att äta och sen fort tillbaks till hotellet för att decka...

Det "enda" vi gjorde var ju att äta och se på blommor. Men man var ju ständigt i rörelse och i alla fall jag blir trött av så mycket folk. Så vi var aldrig ute och "röjde" på kvällarna utan mat, och sen till rummet för att läsa och sova.

På söndagen gick vi på en blomstermarknad, hade picknick i en park och utforskade helt enkelt Amsterdam. Sen på kvällen gick flyget.

Så om nån mot förmodan orkade med hela det här inlägget så får ni nu en summering av resan!

Det var fantastiskt att se denna mängd med blommor. Amsterdam är en jättetreliv stad och jag återvänder gärna nångång. Men tveksamt om det blir under blomsterparadhelgen. Det var för mycket folk överallt!!!