Semester på Lappo

Andra veckan av vår semester spenderade vi på Lappo, en ö i åländska skärgården.
Vi försöker ta oss dit nångång per år. Vi var där i höstas, men det är svårslaget sommartid!



För att ta sig dit åker man först över till Åland (2 timmar färja). Sen tar vi bilen åker tvär över Åland (1 timme). Där vid Vårdö tar vi en 10-min bilfärja för att åka över den ön (15 min). Sen får man vänta ett bra tag på nästa färja. Den tar ca 2-2,5 timma.
DÅ är man framme!

Men när man väl kommer dit så är det värt resan! Där väntade Tuvas farmor o farfar och kusin Rasmus på oss. Och inte att förglömma: "ovven". Jycken Rufus!!

Eftersom klockan närmade sig sovdags för Tuva så vart det inte så mycket mer med den dagen. Vi gick och la oss tidigt. Trötta efter en lång resa och vi visste att vi hade en stökig natt framför oss.

Morgonen därefter började sådär..... För 2 veckor sen plockade jag en fästing på Tuva. Livrädd har jag vart för att hon ska bli sjuk. TBE och Borrelia. Jag är glad att hon slapp TBE, det önskar jag ingen. Men däremot så åkte hon på Borrelia.. Runt fästingbettet så var det en stor röd ring så det var inga tveksamheter om vad det var.
Sjuk var hon däremot inte. Men vi tog nästa färja till grannön Brändö och åkte till nån slags vårdcentral.
Där tog det lite tid, så vi missade precis en färja tillbaks så det vart ett heldagsprojekt.

Men vi fick med oss medicin som hon ska ta i några veckor.

Så bättre hade väl trippen kunnat börja. Jag kände mig knäckt och ville mest åka hem. Men vi fick ju medicin så snabbt och Tuva vart aldrig sjuk så semestern kunde fortsätta!!

Så vad gjorde vi då i dagarna två?! Jo vi åkte båt!



tuva skulle såklart sitta i fören med Farmor och Rufus där det skuttade som mest. Ju fortare Farfar körde och ju mer det skumpade, desto mer skrattade Tuva!



På vägen ut så la vi 6 nät, och i väntan på att dom skulle fånga firrar så tog vi oss till en ö med fin strand. Men den dagen var vädret sådär så vi var där några timmar bara. Men fin fångst vart det ändå. 1 sik, och 38 abborrar! Gissa vad vi åt till middag?!



Dagen efter, på onsdagen. Då var det kanonväder!!!! Till Tuvas glädje åkte vi ut med båten då med. Lillfjantan tyckte att det var så roligt att åka båt så hon drömde om det hela natten och snacka i sömnen om det med.. Så när det väl var dags att åka ut var stackarn lite väl överladdad...

Solen sken, så vi pacakde båten full med picknickmat, solstolar och badleksaker. Vi spenderade hela dagen på ön. Och hade en fantastisk dag! Stranden är helt galet långgrund så Tuva kunde röja fritt!





Luncherna bestod av grillad korv och rökt fisk. Och vi sa det att man blir väldigt hungrig av att göra mest ingenting!





Svärfar är en typsik finne. Blir tokröd över hela kroppen så fort han bara tänker på solen. Så för honom gäller full påklädsel och parasoll...


Jag trivs bättre här... där jag kan lukta på... eeeeh sanden??


Tack å hej till årets semester! Nu väntar verkligenheten igen!!







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0