Hypertyreos

Som jag misstänkte så hade inte mina sköldkörtelvärden blivit bättre, utan istället sämre...
Nu ska jag öka på dosen under 4 veckor och sen får vi se.

Känns lite ruttet att jag går miste om den bra graviditetsperioden som jag borde vara i nu. När man faktiskt är lite piggare ett tag.
Men istället är jag trött jämt, och fryser. Kanske den extra dosen kan göra nån nytta.

Den är tydligen inte så värst ovanligt att man får vajsing på sköldkärteln under graviditeten, och det brukar kunna försvinna efter förlossningen. Nu vet jag ju inte hur länge jag haft fel värden men jag hoppas verkligen på att det blir bra sen igen.

här är en liten text om skiten jag fått:

Hypotyreos
underfunktion av sköldkörteln
Den vanligaste orsaken till underfunktion av sköldkörteln är Hashimotos tyreoidit, en form av kronisk inflammation i sköldkörteln. Det är också en autoimmun sjukdom, dvs. det egna immunförsvaret attackerar sköldkörteln. Här skadar antikropparna sköldkörteln på ett sådant sätt att hormonproduktionen minskar.

Symtom
När sköldkörteln inte kan bilda tillräckligt med hormon saktar ämnesomsättningen ner. Kroppen går på sparlåga, allting känns trögt, man släpar sig fram genom tillvaron. Minsta kroppsansträngning gör oss alldeles utmattade och man känner sig ständigt trött, hur mycket man än sover. Man tappar aptiten, men går ändå upp i vikt. Man känner sig frusen, hur mycket kläder man än sätter på sig.


Nu stämmer det ju inte på just mig att med dålig aptit, och inte heller går jag upp någe värst mycket i vikt. Den viktuppgång som jag ökat på den senaste tiden är normala graviditetskilon.
Så jag hoppas att sjkdomen inte ställer till det för mig så jag blir en bamisg tjockis....
Men det där om att allt känns trögt. jotack....


Kommentarer
Postat av: Jessica

Usch och fy!

Hoppas att du mår bättre efter lite medicinering! Man vill ju inte må dåligt, och absolut inte när man är gravid och har barn... då vill man vara pigg och sprudlande glad...

Skickar en extra styrkekram =)

2011-06-23 @ 21:31:24
URL: http://mrsjessie.blogg.se/
Postat av: Mia

hej känner inte dig men måste ändock kommentera din hypothyreos ,de har även jag och de gånger jag varit gravid har jag gått på kontroller hela tiden och ökat dosen under graviditeten så de gör väl även du hoppas jag

2011-06-30 @ 08:11:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0