vecka 18

Illustration: Svenska Grafikbyrån Förstora bilden

Barnet

Barnet är känsligt för ljus, det kan göra olika grimaser, vinka och reagerar på ljud och buffar.

Nu befinner sig hjärnan i ett händelserikt utvecklingsstadium.

Vikt 220 gram.

Mamma

Du kan ha ökat mellan ungefär tre och sex kilo vid det här laget. Det är helt normalt och du kommer att gå upp ännu mer. Det kan kännas konstigt om du är van vid en konstant vikt men viktökning är ett tecken på att allt är som det ska. Bli inte orolig om du tycker att du går upp för lite. En del kvinnor behöver inte gå upp så mycket i vikt för att graviditeten ska utvecklas normalt. Diskutera med din barnmorska.

källa: vårdguiden.se


¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
just nu händer inte så mycket mer magen än att den tokväxer!
Jag tyckte jag kände på tok för lite rörelser i några dagar, men just i skrivandets stund så bökar det på där inne. Skönt!!
foglossningen är som den är. Pain in the as, bokstavligt talat.
För er som inte haft problem med foglossning, tänk er att ni har en kniv istucken i röven och som då och då vrids om...
Trött är jag ju jämt, men jag försöker anpassa vardagen efter det. Oftast misslyckas det!

Men jag tycker om min mage som den är nu. Den är rund och fin. Och växer mest rakt ut (pojke??), så jag ser inte ut att ha fläskat på mig nåt. Och den är såpass stor att ingen kan ta miste på att det är en bebis, och inte massa korv! Så jag är glad att det är sommar nu, innan paddhetstiden infaller!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0