internationella kvinnodagen!



Idag, enligt almenackan, så är det både internationella kvinnodagen OCH semeldagen.
Så jag får väl hedra mig själv då med att äta en semla. Två flugor i en smäll liksom...
Semlan ska intas på öppna förskolan.

Japp, vi drar dit igen. Gillar att vara där. Man träffar massa folk och tjattra med. Tuva har skoj och får massa polare. Kaffet är billigt.
Igår träffade jag 2 vänner där som hade varsin nyfödd. Den ena var 3 veckor o den andra var 6 veckor.
Bebissjuk, jotack ni!!!

Annars tänkte jag på det här med jämställdheten. Det pratas ju ganska mycket om den, näst intill tjatas ibland kan jag tycka. Och visst är det bra att man pratar om det och försöker göra nåt åt det med. För världen är inte rättvis och när en man blir prioriterad bara för att han är just man. JA då blir man förbannad. Men jag blir också förbannad när djuren behandlas orättvist. Nästan mer förbannad för det faktiskt.

Men ibland kan jag tycka att man inte ska tjata för mycket om att kvinnor visst är lika värda som män. Om jag tänker ur barnens perspektiv. För dom är ju alla lika värda, så länge man är snäll mot dom. Ingen skillnad på man kvinna. Men sen får dom höra alt om att kvinnor visst kan, att kvinnan måste ta mer plats, att kvinnor är lika mycket värda.
Då skulle jag som barn tänka: Att det är ju en självklarhet att alla är lika värda. Varför skulle man inte vara det för??

Det jag menar lite är att man kanske sår ett litet frö av osäkerhet hos barnen, som faktiskt är vår framtid. Dom tycker från början att alla ska behandlas lika bra. Men när dom får höra allt tjat så börjar man väl ändå ifrågasätta hur det verkligen är?!
det kanske istället blir så att man spär på könsskillnaden på så vis?

Ja inte vet jag, men när man får barn börjar man tänka lite mer på hur världen ser ut runt om. Det är viktigt för mig att lära Tuva respektera allt levande. Inte bara människor, utan även djur och växter. Man behöver inte gilla allt, men att hysa en respekt för levande ting.

Det, kära vänner, det är viktigt!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0