hinnsvepning..?!

Nån av er goa människor där ute som har nån erfarenhet av hinnsvepning?
Det känns som ett ganska hett alternativ för min del nu.. men jag vet inte ens om man gör sånt här i Norrtälje kommun.
Svaret lär jag få imorgon när det är dags för barnmorskebesök igen.

Jag vet inte vad "kriterierna" är för att bm ska göra en sån. Men själv kan jag väl tycka att om man mår psykiskt pissigt, förvärkar tamfanken hela tiden och att ha så snorigt ont så varje steg är en pina är tillräckligt?
Tycker inte ni?
För när man har såna här förvärkar som kommer regelbundet nästan varje dag, så blir man tillslut lite knäpp i kolan. Man vet inte om det är början på det hela, alltså är det som att vara i latensfasen i flera veckor kan jag tycka. Det handlar så mycket om det mentala. För är man i första fasen på en förlossning, då vill man ju förbereda sig mentalt på vad som nu faktiskt ska ske!
Så man blir lätt lite stirrig...
Och visst, man vet ju förr eller senare när förlossningen verkligen är igång. Jag menar, resultatet är ju ganska uppenbart. Den kommer ut en unge. Så man vet när det är i slutet, det är ju helt säkert!

Så jag kan bli lite provocerad när folk säger till mig att "du vet när det är på gång". Och även påståenden som: "Förvärkar gör inte ont, det gör bara de riktiga värkarna". "Riktiga värkar kommer regelbundet, det gör inte förvärkar".
Men det stämmer ju inte!! Förvärkar kan VISST göra ont, och kan visst komma regelbundet, och HUR ska man DÅ veta om det är på riktigt eller inte.
Jag vill ju inte märka det först när huvudet är på väg ut. Helst inte....
För jag tvivlar på att de som kommer med de här klatschiga påståenden att du vet minsann sen, att dom har haft så här mycket känningar innan. Att kroppen luras hela hela tiden.
Och det är ju inte så att jag är en ovetande förstagångsföderska. Utan det är ju andra gången jag är här. Så folk som säger så till mig gör att jag dumförklarar mig själv och känner mig skitfånig och nojig.
För jag är minsann omföderska och jag ska minsann veta jag....

VARFÖR KAN INTE MIN KROPP BETE SIG NORMALT NÅN GÅNG FÖR??!!

Jag ser hellre att man provar en sån dära svepning än att få igångsättning, för det vill jag inte ha (med tanke på att då är risken större för snitt, och det i sin tur leder till den stora risken för hjärnretning och att man inte ska in i min buk och härja i onödan...).

Men det är ju så här. Att nu är faktiskt den lilla här inne färdigbakad.
Och det enda som sker just nu är att jag blir mer och mer sliten. Och mer och mer knäckt.
Det är inte den optimala uppladningen för att orka ta hand om en bebis....
Även om jag är helt övertygad om att det finns en anledning till att man "ska" gå och vara på tjocken 40 veckor, så är jag lika övertygad om att det inte ska ske på vilka bekostnader som helst. Inte nu när liten faktiskt är klar!!

Det skadar ialla fall inte ta upp det med bm. Så får vi se sen.

Anar ni lite nu hur frustrerad jag kan känna mig?
Det vart ett ganska ilsket inlägg det här, men ibland måste man ösa ur sig. Speciellt när man vart på öppna förskolan och träffat på några av såna där klatschiga mammor...
(öf som för utom det var himla skoj idag... 3 timmar röj gjorde Tuva åtminstone liiiite nöjd, även om jag bokstavligen fick släpa ut henne därifrån...)

Kommentarer
Postat av: Cizzi

Prata med BM och fråga om hon kan göra en hinnsvepning... Eller så får karln din ställa upp som gynekolog och pilla själv på tappen ;) Min stackars karl fick göra det på mig och jag tror det gav resultat, för ut kom båda i förtid :) Men va jag har läst så ska inte hinnsvepning ge nått resultat om livmodertappen inte är mogen/redo. Hallonbladsté ska tydligen va ett annat bra sätt, men inte det heller ska vara säkert att det startar. Sök på familjeliv om metoder att starta en förlossning, finns massor av olika förslag där.



Kul att se dig förresten på ÖF, vi får börja umgås mer när du kläckt ur dig ditt monster. Kram!

2011-11-14 @ 16:42:14
Postat av: Alfva

Om du har en vettig BM så kommer hon göra en hinnsvepning om du ber om det. Hon om någon ser ju hur du mår och finns det minsta möjlighet att få bli klar nu när bebis är klar så tycker jag du ska få den. MEN som Cizzi ovan säger, det har ingen effekt om inte kroppen är redo för förlossning.

2011-11-14 @ 17:35:06
URL: http://alfvan.wordpress.com
Postat av: Jessica

Håller alla tummar och tår för att du ska få en hinnsvepning, OCH att den fungerar! Ingen ska behöva må sådär när man är gravid (eller annars heller för den delen)...



Och btw, skit i vad såna där "klatchiga mammor" tycker och tänker. Ofta så beter de så just för att täcka över något annat problem..om du förstår hur jag menar.. =)

2011-11-14 @ 20:30:34
URL: http://mrsjessie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0