tandläkarbesök å läkarkontroll

Under gårdagen var jag effektiv-morsan.
Under förmiddan ringde jag massa tidskrävande samtal, samtidigt som man gjorde allt annat med de två barnen.
Sen åkte vi 3 till tandläkaren för Tuvaluvas första besök!



det besöket gick bra, trots en ganska opedagogisk sköterska. Tuva var jättepeppad att få komma dit och gapa stort. Så hon hoppar upp i stolen och är redo.
Men då babblar sköterskan bort lusten helt med massa frågor, och förmaningar om att man ska dricka juice, inte ha napp, inte äta glass dygnet runt osv. Sånt som dom bör säga (även om de flesta som inte är helt pantade redan vet). Och när den harangen var klar och dags för att titta på tänderna, då ville inte Tuva alls.

Inte helt konstigt enligt mig.

Så hon fick hämta en annan sköterska som Tuva snällt gapade för. Fina tänder men bort med nappen....

Och eftersom hon var så duktig gick vi sen till Åhlens där jag hade tänkt att hon skulle få välja en fin Pippi-klänning som jag redan hade spanat in. Men på vägen till kläderna såg hon en pop-up bok om dinosaurier.
Och då ville hon inte ha en fånig klänning inte. Så hon fick välja. Dino-boken blev det!!

Och sen hade vi ett besök kvar. Vides läkarbesök, det där vanliga vid 6 mån.
8,2kg väger dunderklumpen minsann...



OCH, läkaren (som var en som vi inte träffat förut) hade en tanke med Vides usla sömn.
Man har tydligen börjat uppmärksamma att bebisar kan ha som magkatarr, att magstrupen blir irriterad. OCh då när man sover och ligger ner i många timmar blir det som sura uppstötningar och illamående.
Och sover då dåligt.
Så nu ska vi prova ge Vide Losec.
Jag tyckte det lät jättekonstigt först. Losec för en sån liten... Men det var inte helt ovanligt, och fanns inga biverkningar. Vi ska testa nån vecka, det tar ju några dagar innan ev effekt kommer. Funkar det så ger man inte bara en ru, utan då ska han ha det så länge som några månader. Så det läker ordentligt.

Tänk hörrni, om det är så. Att han har magkatarr.
Och blir bra av Losecen. Att han kommer sova bättre om en vecka.
Jädrans vad jag hoppas på det!!!!
uppdatering kommer om det givetvis....


Kommentarer
Postat av: Jenny - Mamma till Alde & Vide

Jag håller tummarna för att Vide kommer att sova bättre. Det kan ju även vara reflux, bebisar/barn behöver inte alltid spy utan det kan räcka med sura uppstötningar...O det kan ju hålla på jätte länge.



Våran Vide har sura uppstötningar, men han är inte gnällig eller är vaken på nätterna. Men man vet ju inte hur det artar sig, men det är ju inte trevligt för dom, de små liven.



Hoppas att du mår bättre snart med, lycka till idag med din mage! Kram

2012-06-19 @ 21:59:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0